Wystawianie faktur podczas zawieszenia działalności gospodarczej
WygasaZ treści ustawy Prawo przedsiębiorców wynika, że przedsiębiorca wpisany do CEIDGmoże zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni. Czy dokonanie zawieszenia oznacza że w tym okresie podatnik jest pozbawiony możliwości wystawienia faktury? Poniżej odpowiedź na tak postawione pytanie.
Dozwolone działania przedsiębiorcy w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
Z reguły wynikającej z art. 25 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców wynika, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Co istotne w katalogu określonym w art. 25 ust. 2 ww ustawy ustawodawca wymienił czynności, które przedsiębiorca może podejmować w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Obejmuje to m.in. przyjmowanie należności powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej czy tez zbywanie własnych środków trwałych i wyposażenia.
Zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika. Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności gospodarczej na pewien czas, nadal pozostaje podatnikiem, z tym że w okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca nie prowadzi aktywnej działalności. Zgłoszenie zawieszenia działalności gospodarczej nie oznacza zatem ustania bytu przedsiębiorcy, a jedynie przerwę w wykonywaniu działalności gospodarczej.
Faktura w okresie zawieszenia działalności gospodarczej jest dopuszczalna
Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 15.05.2019 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.99.2019.2.MK potwierdził, że podatnik może wystawiać faktury dokumentujące otrzymane płatności z tytułu uprzednio zawartych umów - polis ubezpieczeniowych w okresie zawieszenia działalności niezależnie od tego, czy wypłacający to wynagrodzenie zażąda wystawienia takiej faktury.
Warto również wskazać, że zgodnie z art. 99 ust. 7a ustawy VAT w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.
Przy czym jak podaje art. 99 ust. 7b pkt 5 ustawy VAT zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych, o którym mowa w ust. 7a, nie dotyczy okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.
W konsekwencji z tytułu wykonanej w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej czynności opodatkowanej - wymagającej wystawienia faktury - podatnik ma obowiązek złożenia deklaracji VAT (w tym zakresie konieczne może być złożenie wniosku o przywrócenie podatnika VAT czynnego do rejestru VAT).