01 października 2025

Wystawianie e-faktur poprzez KSeF przez biuro rachunkowe w imieniu klienta

Wygasa

Prawnie dopuszczalne jest wystawienie e-faktur poprzez biuro rachunkowe w imieniu podatnika. W tym zakresie konieczne jest jednak nadanie określonych uprawnień, a kwestia ta regulowana jest w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej prezentujemy najważniejsze zapisy w tym zakresie.


Rodzaje uprawnień do korzystania z KSeF

Zgodnie z par. 2 ust. 1 wskazanego rozporządzenia uprawnieniami do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur są uprawnienia do:

1) nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
2) wystawiania lub dostępu do faktur ustrukturyzowanych.

W myśl par. 2 ust. 3 ww. aktu uprawnienie do wystawiania lub dostępu do e-faktur posiadają:

1) podatnik;
2)  podmiot wskazany przez podatnika.

Owym podmiotem wskazanym przez podatnika może być biuro rachunkowe z ktorym podatnik ma podpisaną umowę o świadczenie usług księgowych. W rezultacie możliwe jest aby podatnik VAT upoważnił biuro rachukowe do wystawiania e-faktur. Nadanie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga podania:

1) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
2) danych podmiotu lub danych osoby fizycznej, którym jest nadawane, zmieniane lub odbierane uprawnienie (numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu albo numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru PESEL osoby fizycznej);
3) rodzaju uprawnienia;
4) informacji, czy podmiot lub osoba fizyczna, którym jest nadawane, zmieniane lub odbierane uprawnienie, jest przedstawicielem podatkowym, o którym mowa w art. 18a ustawy VAT.

Nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur jest dokonywane za pomocą oprogramowania interfejsowego. W przypadku podatników lub podmiotów niebędących osobami fizycznymi, nieposiadających możliwości uwierzytelnienia się za pomogą oprogramowania, nadawanie lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur jest dokonywane przez złożenie w postaci papierowej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia ZAW-FA o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.